Statystyki
- Odwiedziny: 1480941
- Do końca roku: 232 dni
- Do wakacji: 39 dni
ADRES:
ul. Brynicy 50
40-353 Katowice
tel. 32 2569728
mail: przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Telefon: (32) 256 97 28
przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
W związku z zaakceptowaniem projektu wolontariackiego w ramach Konkursu „Dobry Pomysł” w 2019 roku organizowanego przez Fundację ING Dzieciom w Miejskim Przedszkolu Nr 66 z Oddziałami Integracyjnymi im. M. Jeżowskiej realizowany będzie projekt: EKOLOGICZNA ŚCIEŻKA SENSORYCZNA dla dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego. Fundatorem projektu jest ING BANK ŚLĄSKI"
EKOLOGICZNA ŚCIEŻKA SENSORYCZNA
CEL PROJEKTU:
Główny celem projektu zwiększenie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomości ekologicznej i przyrodniczej oraz wzbogacenie funkcji poznawczych poprzez doświadczenia sensoryczne.
Najważniejszym działaniem takiej ścieżki będzie wzmocnienie wśród dzieci odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze, a także promowanie nauki poprzez zabawę na świeżym powietrzu.
Stworzenie takiej ścieżki pozwoli rozwinąć u dzieci:
– motorykę dużą
– równowagę i koordynacje ruchową
– stymuluje receptory znajdujące się w stopach
– wrażenia dotykowe
– pozwala dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową
– odkrywanie świata poprzez zmysł dotyku
– stymulacja układu prioprorecyptywnego
– naukę współdziałania z innymi
,,Ekologiczna Ścieżka Sensoryczna” to wspaniałe miejsce do terapii i edukacji na łonie natury. W dzisiejszych czasach większość dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzoną lub nieadekwatną do wieku percepcję wzrokowo – ruchową, słuchową itp. Taka możliwość terapii jaką jest ścieżka sensoryczna nauczy dzieci czytać świat za pomocą zmysłów i w ten sposób je rozwijać. Doznania dotykowe będą stymulować ośrodkowy układ nerwowy i prowokować mózg do efektywniejszego działania, czyli rozwijać coraz to nowsze obszary mózgu. Ścieżka sensoryczna ma na celu rozwijać wyobraźnię dotykową, a ta jest potrzebna do prawidłowego poznawania świata przez dziecko. Chodzenie po takiej ścieżce rozwinie: motorykę, równowagę i koordynację ruchową, będzie stymulowało receptory znajdujące się w stopach poprzez wrażenia dotykowe, a co najważniejsze pozwoli dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową. Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci, które są objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz z niepełnosprawnością. Szczególnie dla tych dzieci ścieżka sensoryczna może być elementem terapii. A dla wszystkich przedszkolaków miejscem rozwoju, dzięki któremu dzieci częściej będą przebywać na świeżym powietrzu wśród przyrody. Ścieżka sensoryczna daje odczucie relaksu i odprężenia, a także pozwala w optymalnych warunkach realizować działania terapeutyczne (dzieci zaburzone) jak i rozwojowe. Projekt ten ma na celu terapię i rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w sferze zmysłów, tak aby poprzez funkcje poznawcze przedszkolaki rozwijały się również w sferze psychomotorycznej. Celem jest również uczenie się poprzez doświadczenie polisensoryczne, eksperymentowanie i badanie najbliższego środowiska, w bezpośrednim kontakcie z przyrodą na terenie ogrodu przedszkolnego.
„Ekologiczna ścieżka sensoryczna” mogłaby zagospodarować wolny teren na placu przedszkolnym poprzez zagospodarowanie pewnego fragmentu ogrodu i zastosowanie na nim różnorodnych faktur i materiałów naturalnych takich jak:
– szyszki
– kamienie
– plastry drewna
– żwir
– kora
– mech
– folia
– żołędzie
– piasek
Nasze przedszkole jest duże, mamy pod opieką ponad 200 dzieci, a w tym grupy integracyjne i grupę specjalną. Dzieci z tych grup mają problem niepełnosprawności ruchowej oraz afazji.
Realizacja projektu pozwoli osiągnąć następujące efekty i korzyści:
1. Dzieci w wieku przedszkolnym nauczyłyby się współpracy, planowania i podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego,
2.Nauczyłyby się spełniać marzenia i realizować plany.
3.Zbudowałyby więzi międzypokoleniowe
4.Wykreowano by wśród dzieci postawy społeczne, twórcze i myślenie, umiejętności i zaciekawienie planowaniem przestrzennym.
5.Nauczonoby dzieci odpowiedzialności, planowania i pokazania czynności, które towarzyszą działaniom realizującym plan i osiągnięciu rezultatów.
6.Stworzonoby ogólnodostępną przestrzeń do terapii i rozwoju oraz kreowania aktywności ruchowej dzieci.
7.Pogłębiłoby świadomość ekologiczną małego odbiorcy
8.Uczyłoby się poprzez doświadczanie polisensoryczne
9.Eksperymentowanie i badanie najbliższego środowiska
OGRÓD ZMYSŁÓW: ŚCIŻKA SENSORYCZNA-PROJEKT
|
|
|
|
SZYSZKI |
|
|
|
|
|
PATYKI |
|
|
|
|
|
KORA |
|
|
|
|
|
ŻWIR |
|
|
|
|
|
ŻOŁĘDZIE |
|
|
|
|
|
PIASEK |
|
|
|
|
|
KAMIENIE |
|
|
|
|
|
SZTUCZNA TRAWA |
|
|
|
|
|
GUMA |
|
|
|
|
Cel główny:
Chodzenie po takiej ścieżce rozwija:
– motorykę dużą
– równowagę i koordynację ruchową
– stymuluje receptory znajdujące się w stopach
– wrażenia dotykowe
– a co najważniejsze pozwala dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową.
OPRACOWANIE PROJEKTU:
J. KOSTRZEWSKA, K. GŁATKA